Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
AR-SA
MicrosoftInternetExplorer4
مزایا و قابلیت کدپستی
کدپستی و
استفاده از قابلیتهای آن :
محیطهای
پیرامونی و درونی یک شبکه پستی ، نقش بسزایی در حصول قابلیتهای یک سیستم کدینگ
پستی را دارند و سیستمهای کدینگ پستی برای آنکه در تعـامل با عوامل درونی و بیرونی
قادر باشند قابلیتهای خود را به سیستم منتقل نمایند ، نیازمند مدیریتی توانمند
میباشند . چگونگی
مدیریت بر یک سیستم کدینگ پستی ، نقش موثری در ظهور قابلیتهای آن سیستم دارد . منظور مديريت سيستم كدپستي ، مجموعه عواملي ميباشد كه در
شبكه پستي هدايت و راهبرد اين سيستم را عهده دار ميباشند .
با فرض
آنکه سیستم کدینگ پستی در شرایطی مطلوب از نظر مدیریت قرار داشته باشد ، بکارگیری
هدفمند سیستم کدینگ پستی جامع و موثر ، مزایای بیشماری را برای ادرات پست بدنبال
خواهد داشت . فرصتهای آشکاری شکل خواهند گرفت و فرصتهای پنهان را هم باید شناخت و
زمینه را برای شکل گیری آنها فراهم نمود . تشکیل یک تیم تحقیق و توسعه ( R&D ) برای این منظور مناسب بوده و نتایج مفیدی را
بهمراه خواهد داشت . برای وضوح هرچه بیشتر قابلیتهای یک سیستم کدینگ پستی ، در
قالب دسته بندی درون سازمانی و برون سازمانی قابل توجه خواهند بود .
مزایا و
قابلیتهای کدپستی در محیط درون سازمانی :
با بکارگیری
صحیح یک سیستم کدینگ پستی مزایای زیادی قابل حصول میباشد و هرچه تجربه و دانش
کارکنان در استفاده از سیستمهای کدپستی افزایش یابد ، مزایای بیشتری را نیز میتوان
از آن متصور گردید . در اینجا به برخی از قابلیتهای درون سازمانی سیستمهای کدینگ
پستی اشاره میگردد .
ـ ایجاد
تحول و بهینه سازی در روشهای عملیاتی
ـ ایجاد
شتاب در افزایش نرخ رشد سازمان پستی
ـ افزایش
سرعت سیر مرسولات
ـ کاهش
خطای عملیات پستی در مراحل مختلف
ـ ارتقاء
سطح کیفیت خدمات پستی
ـ فراهم
گردیدن امکان جذب ترافیکهای جدید
ـ کنترل
دقیق منابع با اندازه گیری میزان بازده منابع مصرف شده در محدوده های مشخص پستی
ـ کسب
درآمد با استخراج و فروش اطلاعات آماری به سازمانهای متقاضی در دسته بندیهای
جغرافیایی ـ پستی
ـ کاهش
هزینه ها با استفاده از بهبود روشهای عملیاتی
ـ افزایش
درآمد با رشد حجم مرسولات پستی
ـ تولید
درآمد با جمع آوری و تهیه اطلاعات آماری و تفصیلی برای سیستمهای کلان و خرد
مدیریتی
ـ تولید
نقشه محدوده های پستی برای استفاده در عملیات پستی
مزایا و
قابلیتهای کدپستی در تعاملات برون سازمانی :
کیفیت طراحی
انجام شده در یک سیستم کدپستی ، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است . با طراحی
مناسب این سیستم میتوان بخش عمده ای از قابلیتهای مورد انتظار از این سیستم را در
مرحله طراحی اولیه شناسایی و تعیین نمود . با طراحی و پیاده سازی صحیح ، دقیق و
یکپارچه سیستم کدینگ پستی میتوان نوعی از تعاملات برون سازمانی را در برنامه توسعه
و رشد شبکه پستی قرارداد . وجود تقسیم بندیهای جغرافیایی ـ پستی در سراسر محدوده
فعالیت شبکه این امکان را فراهم میسازد تا زمینه ارائه اطلاعات کدپستی به
سازمانهای محیط بیرونی شبکه فراهم گردد و بدین شکل بحث جدیدی از درآمد در شبکه
پستی مطرح خواهد گردید
.
طراحی
مناسب سیستم و پیش بینی قابلیت انعطاف پذیری در آن میتواند امکان مواجه گردیدن با
فرصتهای بسیاری را برای شبکه پستی فراهم نماید . استفاده مستمر از فرصتها و برنامه
ریزی مناسب موجب کاربرد روز افزون کدپستی خواهد شد . با افزایش سطح تعاملات کدپستی
با محیط ارگانیک بیرونی و استفاده اعضای این محیط از کدهای پستی ، بستر مناسبی
برای شبکه پستي فراهم خواهد گردید . در این حالت میتوان کد پستی را به زبانی مشترک
برای تمامی سازمانها تشبیه نمود که میتوانند از آن در ارتباطشان با یکدیگر استفاده
نمایند و مفاهیم مورد انتظار را با سرعت و دقت زیادی به یکدیگر منتقل نمایند .
سیستم
کدینگ پستی در کشور ایران :
انجام
مطالعات و تحقیقات برای طراحی کدپستی ایران از سال 1349 شمسي آغاز گردید و از سال
1362 عملیات پیاده سازی این سیستم شروع شد و این مـرحله طی مدت 17 سال به اتمام
رسید .
کد پستی
کشور ایران که با دقت نظر خاصی طراحی گردیده است ، علاوه بر رفع نیازهای درونی و
کاربرد موثر در عملیات پستی ، تعاملات وسیع و گسترده ای با دیگر سازمانها را موجب
شده و سطح این تعاملات از روند رشد مناسبی برخوردار میباشد . سیستم کدپستی کشور
ایران با دارا بودن قابلیت ارائه داده ها و اطلاعات بعنوان خروجیهای سیستم و
مشارکت در بستر سیستمهای اطلاعات مکانیزه CBIS از جایگاه ویژه ای در محیط ارگانیک کشور برخوردار است . در حال حاضر این سیستم توانایی مشارکت در کلیه سیستمهای
اطلاعاتی را دارا میباشد و امکان تولید داده ها و اطلاعات برای استفاده در
سیستمهای اطلاعاتی یکی از نقاط قوت سیستم کدپستی ایران محسوب میگردد .
حجم
مرسولاتی که بواسطه استفاده از سیستم کدپستی به شبکه پستی ایران وارد میشوند قابل
توجه بوده و علاوه برآن ، میزان درآمد کسب شده طی سالهای بعد از پیاده سازی سیستم
نشاندهنده چشم اندازی موفق برای این سیستم میباشد .
تاثیرگذاری
این سیستم در طراحی ، راه اندازی و اجرای سرویسهای جدید ، یکی دیگر از دستاوردهای
این سیستم است و موجب افزایش حجم ترافیک در شبکه پستی گردیده است .
اقدامات
مناسبی نیز در خصوص مشارکت کد پستی بعنوان یکی از لایه های اصلی اطلاعات در
سیستمهای GIS صورت
پذیرفته و این توانایی در کدپستی ایران مشهود میباشد .
یکی دیگر
از موفقیتهای سیستم کدپستی ایران ، ایجاد شرایط و امکان اجرا و مشارکت در طرحهای
گسترده ملی در نقاط شهری و روستایی کشور میباشد . وجود تقسیم بندی جغرافیایی ـ
پستی موجب گردیده است تا امکان برنامه ریزی دقیق برای عملیات اجرایی وسیع در سطح
کشور فراهم گردد و بدلیل وجود روشها و شیوه های عملیاتی منطبق بر این تقسیم بندیها
، شبکه پستی ایران توانسته است در سالهای گذشته فعالیت مناسبی در اجرای اینگونه
طرحها داشته باشد .
شاید
مهمترین دستاورد سیستم کدپستی ایران و اصلی ترین نتیجه کسب شده از این سیستم ،
تشکیل بانک اطلاعات مكانها و ساختمانهاي كشور با محوریت کدهای پستی باشد که در
تمامی نتایج کسب شده ، عاملی تاثیرگذار در موفقیت و دستیابی به اهداف مورد انتظار
محسوب میگردد .
برخی اهداف
بلند مدت این سیستم عبارتند از : نگهداری ، پشتیبانی و توسعه بانک اطلاعات مشاغل کدپستی
، حفظ و افزایش دستاوردهای سیستم ، حضور موثر و فعال در فضای الکترونیکی کشور
ایران ، استفاده هرچه بیشتر از ظرفیتهای این سیستم ، افزایش سطح تعاملات با دیگر
سازمانها و ... و نهایت تمامی اهدافی که بتوانند در آینده شبکه پستی کشور ایران
تاثیرگذار باشند ، در زمره هدفهای این سیستم قرار میگیرند .