مورد علاقه ها 0

یخ‌شکن اتمی جهان

 

بزرگترین کشتی یخ‌شکن اتمی جهان

 

بزرگترین کشتی غول پیکر یخ شکن اتمی جهان در بندر سنت پترزبورگ روسیه به آب انداخته شد.

این کشتی که آرکتیکا نام دارد ساخت کارخانه کشتی سازی دولتی «آدمیرالتیسکی» بوده است.

کارخانه سازنده این کشتی اتمی، طول و عرض آن را به ترتیب ۱۷۳ و ۳۴ متر بیان کرده است.هدف از ساخت این کشتی، شکستن یخ هایی با قطر ۳ متر در قطب شمال و باز کردن مسیر برای سایر کشتی ها اعلام شده است.

طراحی ساخت کشتی یخ شکن سوپرکلاس در حال انجام است و دولت در حال بررسی منابع تامین مالی آن می‌باشد. 

یخ‌شکن نوعی کشتی است با دماغه، سازه بدنه و ماشین‌آلات ویژه شکستن یخ سطح دریا و بازکردن راه برای سایر شناورها در دریاهایی که عبور و مرور به دلیل یخ زدگی سطح آب به راحتی در آن میسر نیست.


نوع بسیار قوی و پیشرفته از این کشتی‌ها، یخ‌شکن با نیروی محرکه اتمی است که تنها در اختیار روسیه است. به دلیل یخزدگی آب‌های اطراف روسیه در شمالگان این کشور نیاز مبرمی به چنین کشتی‌هایی دارد.  

هم‌زمان با نرم شدن یخ‌های قطب شمال در اثر گرمایش جهانی،  با استفاده از بزرگی‌ترین کشتی یخ‌شکن هسته‌ای دنیا که در دست ساخت است، خطوط دریایی جدیدی را در این منطقه ایجاد کند

در حال حاضریک یخ‌شکن هسته‌ای جدید عظیم به طول 170 متر با دو راکتور، که 14 متر طویل‌تر و دست‌کم 4 متر پهن‌تر از هر یخ‌شکن دیگری است که روسیه در ناوگان خود دارد. این یخ‌شکن که به وسیله دو راکتور آب تحت فشار 60 مگاواتی به کار انداخته می‌شود، بزرگ‌ترین یخ‌شکن هسته‌ای جهان خواهد‌ شد.  

این یخ‌شکن جدید، اگرچه بزرگ‌تر و قدرتمند‌تر از سایر کشتی‌های هسته‌ای و دیزلی ناوگان روسیه است، با استفاده از مخازن متعادل کننده عظیم قادر به تغییر دادن آبخور خود (عمق یخ‌شکن در زیر خط آب) بین 8.5 تا 10.5 متر است. یخ‌شکن قادر است تا راه خود از میان یخ به سوی آب‌های آزاد شمال آسیا باز کند و همچنین در رودخانه‌های کم‌عمق‌تر سراسر سیبری که در عمق روسیه پیش می‌رود حرکت کند.

یک یخ‌شکن هسته‌ای عظیم که به مدت هفت سال احتیاج به سوخت‌گیری ندارد، مطمئنا گام بلندی را در دسترسی دولت روسیه به ذخایر انرژی قطب فراهم خواهد کرد.

1019
0
 
0
دیدگاه ها