مورد علاقه ها 0

گام هایی به سوی بهتر نوشتن

گام هایی به سوی بهتر نوشتن

از آوردن جمله های طولانی خودداری کنید
جملات طولانی خواننده را خسته و خواندن نوشته های شما را دشوار می کند. یک نظر خواهی که به وسیله ی در.اچ .منزل ،استاد دانشگاه هاروارد انجام شده است.بیانگر این مطلب است که در مقالات علمی اگر جملات طولانی تر از 34کلمه باشد فهمیدن آن ها دشوار است .یکی از معیارهای وضوح نوشته ،ضریب مه یا فاگ اندکس است.در اینجا نحوه ی محاسبه ی این شاخص وضوح را نشان می دهیم:
1.میانگین طول جملات را در یک نمونه کوچک(100-200کلمه) از نوشته تعیین کنید.
برای انجام این کار تعداد کلمات موجود در نمونه ی نوشته را تقسیم بر تعداد جملات آن کنید . اگر قسمت هایی از جمله از هم جدا شده بود هر قسمت را یک جمله ی جداگانه حساب کنید.
2. تعداد کلمات طولانی را در یک نمونه 100کلمه ای از متن حساب کنید (منظور از کلمات طولانی کلماتی است که سه بخش یا بیشتر دارد) .
کلمات خاص واژه های مرکب یا بخش کمکی فعل های مرکب را به حساب نیاورید.
3. میانگین طول جملات را به تعداد کلمات طولانی در یک نمونه 100 کلمه ای از متن ،اضافه و حاصل آن را در4/0 ضرب کنید.
این حاصل ،فاگ اندکس را برای آن متن نمونه به دست میدهد.
فاگ اندکس نشان دهنده ی تعداد سال هایی است که لازم است کسی تحصیل کرده باشد .برای اینکه متنی را بخواند و بفهمد امتیاز 8یا 9 بیانگر سطح دبیرستان ،13 دانشجوی سال اول کالج 17 دانشجوی سال آخر است.
مجلات پرخواننده فاگ اندکسی بین 8تا 13 دارند .نشریات فنی باید فاگ اندکس بالای 17 داشته باشد . واضح است که هر چه فاگ اندکس بیشتر باشد خواندن متن دشوار تر است . نوشته های علمی گاهی فشرده ترین فاگ (بالاترین شاخص فاگ) را دارد.

این گزارشی دقیق ولی در عین حال قابل خواندن از کارهایی را ارائه می کند که اخیرا روی موضوع چگونگی کنترل ژن ها روی عملکرد موضوع گسترده ای که به سرعت در حال رسیدن به جایگاهی مرکزی در زیست شناسی امروز است و بدون شک با توجه به تلاش های دانشمندان رشته های تخصصی مختلف در توضیح این مسئله که چگونه می تواند شامل سلول هایی بسیار از انواع مختلف باشد که همگی ریشه ی مشترکی داشته باشند در آینده جایگاه مهم تری نیز پیدا خواهد کرد.

705
0
 
0