مورد علاقه ها 0

نقش مربی تربیت بدنی

                             
آزمون های انعطاف پذیری:
تنه به جلو , تنه به پشت روی زمین خوابیده سرو کمر را بلند میکنند بعد اندازه می گیرند.


چابکی:توانایی تغییر سریع سرعت و جهت حرکت با دقت و بدون از دست دادن تعادل


عوامل موثر بر چابکی:تیپ بدنی ,سن ,جنسیت چابکی ,قد

ازمون چابکی:دو و نردبان

هماهنگی :همکاری حواس و سیستم عصبی و عضلات بدن.


عوامل موثر بر هماهنگی:وراثت ,سن ,میزان فعالیت در رشته های مختلف متفاوت است .
توسعه هماهنگی:طناب زدن ,روپایی زدن با توپ 


انواع تعادل:ایستا ,پویا در حال حرکت ,توانایی حفظ تعادل در حالت ثابت بیشتر است.


توسعه تعادل:ایستادن لک لکی,حرکت فرشته,چوب موازنه ,پرش از ارتفاع و برگشت به همان جا.


نقش مربی تربیت:نوعی تغییر دادن و تغییر یافتن عمدتا در رفتار است.


تعلیم و تربیت آموزش و پرورش بدون پرورش زیان بخش خواهد بود.


عوامل موثر بر چابکی


تربیت بدنی و ارتباط آن با تعلیمآموزش با جسم انسان و پرورش با اوج عقل او ارتباط دارد.

تربیت بدنی فرایند آموزشی تربیتی است که هدف آن بهبود بخشیدن به اجرا و رشد انسان از طریق فعالیت های جسمانی است.


مربی تریبت بدنی


مربی تربیت بدنی دارای یک نقش اساسی در پرورش استعداد های ورزشی دانش آموزان است که با تشخیص صحیح باعث می شود دانش آموزانِ با استعداد به درجه شکوفایی برسند. اما متاسفانه امروزه خیلی از معلمان و دانش آموزان به زنگ ورزش اهمیت نداده و در نتیجه، دانش آموزان از لحاظ آمادگی جسمانی دچار صدمات و آسیب های مختلفی می شوند. هنگامی که حرکات اولیه ورزشی به دانش آموزان یاد داده نشود و هماهنگی بین حرکات اعضای بدن و اعصابِ آنها وجود نداشته باشد، مربیان تربیت بدنی در سطوح بالاتر نمی توانند کمک بسزایی در رشد استعداد این دانش آموزان بکنند.

از نظر بعضی از کارشناسان تربیت بدنی، نبود نیرو های متخصص ورزشی در مدارس به خصوص مدارس ابتدایی باعث ایجاد برخی مشکلات مانند ناهنجاری های قامتی در دانش آموزان می شود. این مشکل که بیشتر در بین دختران آشکار است، به دلیل رویکرد نامناسب آموزشی و ورزش نکردن اتفاق می افتد. سازمان آموزش و پرورش با سرمایه گذاریِ مناسب می تواند این مشکل را بشناسد و اصلاح کند و در نتیجه، جامعه ای سالم تر و پر نشاط تری را بوجود آورد.

در هر حال، تربیت بدنی یک فرآیند آموزشی تربیتی است که هدف آن بهبود بخشیدن به اجرا و رشد انسان از طریق فعالیت های جسمانی است. همچنین فرصتی است که دانش آموزان می توانند بالندگی، نشاط و پویایی خود را ارتقا دهند تا در آینده به افرادی شاداب و سالم تبدیل شوند.

مربیانی در زمینه تربیت بدنی موفق خواهند بود که علاوه بر چگونگی آموزش مهارت ها، به ورزشکاران کمک خواهند کرد تا از چگونگی رقابت با دیگران و داشتن احساس خوب نسبت به خود لذتِ کافی را ببرند و همچنین مهارت هایی را به ورزشکاران می آموزند که به چگونگی زندگی کردن در جامعه کمک می کند. زمانی مربیان به موفقیت می رسند که دانش های مربیگری خود را هر چند وقت یکبار به روز می کنند و به اندازه ای منعطف هستند که می توانند روش های درست و مناسب را تشخیص داده و در صورت لزوم جایگزین روش های نامناسب و قدیمی می کنند و همچنین، انتقادات سازنده ی دیگران را دریافت کرده و کار خود را نقادانه ارزیابی می کنند.

مربیان تربیت بدنی باید بدانند که از چه روش هایی استفاده کنند تا علاقه ی دانش آموزان را به سمت ورزش سوق داده و انگیزه ی ورزش کردن آنها را افزایش دهند. در ادامه به برخی از این روش ها اشاره شده است:

• تشویق کردن دانش آموزان به انجام دادن کار های گروهی و تیمی
• افزایش لذت بردن از بازی و همکاری کردن با دیگران
• آموزش دادن قدردانی و قدرشناسی کردن از عملکرد یکدیگر
• شریک شدن در برد و باخت تیم

علاوه بر تمام نکات گفته شده در بالا، درس تربیت بدنی و صد در صد مربیان تربیت بدنی می توانند نقش موثری در تغییر و بهبود عادات و رفتار های تغذیه ای دانش آموزان داشته باشند که آموزش صحیح این عادات می تواند تاثیر ماندگاری روی بزرگسالی دانش آموزان بگذارد. از آنجایی که یکی از عوامل مهم در نامناسب بودن سبد غذایی هر خانواده، شناخت نداشتن نسبت به گروه های غذایی و اولویت بندی این گروه ها برای رفع نیاز های بدن است، بنابراین باید آموزشی را برای ارتقای فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه در نظر گرفت. در نتیجه مربیان تربیت بدنی باید با برنامه غذایی بهینه آشنا باشند تا بتوانند با رابطه صمیمانه ای که با دانش اموزان دارند، آنها را با تغذیه صحیح آشنا کرده و به سلامت زیستن سوق دهند.
9349
0
 
4