زمان شروع پرداخت الکترونیکی در دنیا به سال 1918 میلادی بر می
گردد اینترنت درسال 1970 توسط متخصصین دانشگاهی ، به منظور اشتراک دریافت ها
توسعه یافت و تا سال1993 محبوبیت اینترنت برای عموم و خصوصاً تجاری که امید به
گسترش مشتریانشان داشتند،افزایش پیدا کرد مواجه شدن با مبالغ هنگفت ورقابت بین
غیربانکی ها.در سال 1994،بانک ها شروع به کاوش دراینترنت کردند تا به عنوان
یک سیستم تحویل داری، پیشنهادی برای محصولات و خدماتشان از بانکداری اینترنتی
استفاده کنند. این نوع بانک برای هر تراکنشی قیمت کمتری رااز بانک های شعبه دار
پیشنهاد کرد.همچنین به دسترسی بازارهای جهانی و آسایش بیشتر مشتریان توجه بیشتری
نشان داد.تا ژانویه ی 1995،فقط 24 بانک بر روی شبکه ی اینترنت وجود داشت.لیکن،به
فاصله ی یک سال،800 بانک به این تعداد افزوده شد،به طوری که کارشناسان بانکهای صنعتی
تخمین زدند که بانکهای شمال آمریکا تاسال 2000 ، حدود 1500 شبکه ی اینترنت تاسیس
خواهند کرد.
در اواخر دهه ی 1360 بانک ها ی کشور به سیستم
اتوماسیون عملیات بانکی و رایانه ای کردن ارتباطات خود توجه نشان دادند.حرکت به سمت بانکداری الکترونیکی ازاوایل
دهه ی70 آغاز شد و پس از آن کارت های اعتباری ،خودپردازها
،سیستم ها ی گویا و... وارد خدمات نوین بانکی شد.سیستم شتاب یا شبکه ی تبادل اطلاعات بین
بانک در سال 1381 ایجاد شد.شتاب با ایجاد ارتباط بین دستگاه های خود پرداز سه بانک
صادرات ، کشاورزی و توسعه ی صادرات آغاز به کار کرد.
بانکداری الکترونیک را می توان استفاده از تکنولوژی
پیشرفته شبکه ها و مخابرات شبکه ها و مخابرات جهت انتقال منبع (پول) در سیستم
بانکداری معرفی نمود. انواع خدمات بانکداری الکترونیکی
1- دستگاه هاي خود پرداز
2- اطلاع رسانی از طریق تلفن و فاکس
بانکداری مبتنی بر تلفن همراه))Mobile banking3-
4- پایانه فروش که در فروشگاهها قابل نصب است
5- وب کیوسک هایی که قابلیت پردازش کارت های اعتباری
را دارند و جهت ارایه خدمات شهروندی که نیاز به پرداخت مبلغی دارند استفاده می شوند.
6- ارایه ی خدمات بانکی از طریق تلویزیون کابلی
7- ارایه ی خدمات بانکی از طریق دستگاه
1- بانکداری مبتنی بر تلفن همراه
2- تلفن بانک
3- اینترنت بانک
4- بانکداری مبتنی بر دستگاه های خودپرداز
5- بانکداری مبتنی بر پایانه های فروش
6- بانکداری مبتنی برشعبه های الکترونیکی