در حال بارگزاری
تازه وارد هستید؟
برای تکمیل عملیات خود ثبت نام کنید
برای عضویت در سایت شماره همراه خود را وارد نمایید تا رمز عبور برای شما ارسال شود.
فراموشی رمز عبور
ازر سالهای نه چندان دور سازمانهای بزرگ و دارای تسهیلات كارا و منابع كافی قادر بودند تا مشتریان خود را از طریق بازاریابی و تولید انبوه یعنی تولید محصولات استاندارد و با راندمان بالا و هزینههای پائین، راضی نمایند (کاتلر و آرمسترانگ،2002). با ورود رقبای جدید و تعدادی عوامل مهم دیگر ، بازاریابی انبوه كه هدف آن فروش محصولات تولیدی بود، کم کم اثربخشی خود را از دست دادو رویکرد دیگری در بازاریابی، تحت عنوان بخشبندی بازار و انتخاب بازار هدف مطرح شد. رویکرد بخش بندی بازار مبتنی بر این است که بازارها به جهت تنوع نیاز و سلیقه مشتریان ناهمگن می باشند و لذا نمی توان از طریق بازاریابی انبوه نیاز کلی بازار را سنجش و از طریق تولید انبوه برآورده ساخت اما می توان با بخش بندی بازار، بازاری ناهمگن را به خورده بازارهائی همگن مبدل ساخت و سپس با انتخاب یکی از این بازارهای کوچک و همگن کوششهای بازاریابی خود را بر روی آن معطوف ساخت. در این شرایط تغییر نیازها و ترجیحات مشتریان و تنوع روز افزون آن، شركتها را وادار به كوچك و كوچكتر نمودن میزان بخشبندیها نمود بطوریکه متعاقباً بازاریابی رابطهای شكل یافت. بازاریابی رابطه ای حد اعلای بخش بندی بازار است. در این رویکرد بازارها تا سطح هر مشتری به بازارهای خرد تری تقسیم میگردند. مبنای بازاریابی رابطهای تفاوت نیازها، ترجیحات و رفتارهای خرید مشتریان با یكدیگر است. لذا با شناسائی انگیزههای مشتری و سودآوری مشتری، سازمانها می توانند بگونهای دستاوردهای خود را ارائه دهند كه سود ناشی از پرتفوی مشتریان حداكثر گردد. سیر تکامل رویکردهای سه گانه به بازاریابی را می توان در شکل آمده است.
روش انجام عملیات بازاریابی تغییر كرده است چرا كه زمینهای كه بازاریابی در آن صورت میگیرد تغییر كرده است منظور از زمینه ، مواردی چون فاصله فیزیكی، زمان، اقتصاد، قانون زدائیها، انتظارات مشتری و فناوری اطلاعات نوین است. فهم ماهیت این تغییرات حائز اهمیت بسیاری است. امروزه بسیاری فروشندگان مجددا سعی در برقراری روابط با مشتریان فعلی و جدید خود دارند تا از طریق بسط روابط بلندمدت، وفاداری آنها را افزایش دهند. برخی سازمانها بطور اثربخشی در این رقابت جدید وارد شده و با بكارگیری اصول بازاریابی رابطه ای بطور استراتژیك، به موفقیت دست می یابند.